Κατάθλιψη

 

Μερικές φορές, όταν προκύψει μία παρατεταμένη δυσκολία, μία μακρά περίοδος άγχους, ή μια μεγάλη απογοήτευση, είναι δυνατό να πέσουμε σιγά – σιγά στην κατάσταση της κατάθλιψης.

 

Η κατάθλιψη είναι ένας από τους τρόπους που χειρίζεται ο οργανισμός μας για να απαλλαγεί από την υπερβολική ένταση και από την υπερβολική πίεση: Ουσιαστικά, το σώμα μας και ο ψυχικός μας κόσμος “βάζουν λουκέτο”, αυτό-αποκλείονται από ένα περιβάλλον που είναι υπερβολικά επώδυνο.

 

Όταν βρισκόμαστε σε κατάθλιψη οι διανοητικές μας λειτουργίες αδρανούν, ώστε να σκεφτόμαστε με βραδύτητα και να δυσκολευόμαστε στη συγκέντρωση, ενώ ταυτόχρονα χάνουμε την όρεξή μας τόσο για τροφή, όσο και για δραστηριότητες που παλαιότερα μας ευχαριστούσαν. Στο κοινωνικό επίπεδο τείνουμε να αποτραβιόμαστε και να επιλέγουμε τη μοναξιά, ενώ σημειώνονται διαταραχές και στον ύπνο μας – από τη μια νυστάζουμε με το παραμικρό, από την άλλη ξυπνάμε τα χαράματα και αδυνατούμε να ξανακοιμηθούμε. Συναισθηματικά ίσως νιώσουμε ευάλωτοι, και είναι πιθανό να μας έρχονται κλάματα χωρίς φανερή εξήγηση.

 

Αν βρίσκεσαι σε αυτή την κατάσταση, μην αρχίσεις να κατηγορείς τον εαυτό σου που δεν μπορείς να αντεπεξέλθεις στις καθημερινές σου υποχρεώσεις όπως παλαιότερα. Αυτό που έχεις είναι μια δυσκολία – μια προσωρινή ασθένεια – και άρα δικαιούσαι την επιείκεια που δικαιούται οποιοσδήποτε όταν είναι ασθενής. Κάνε λοιπόν ό,τι μπορείς από αυτά που έχεις να κάνεις – “σπάζοντας” τις δουλειές σου σε μικρότερα, πιο ευκολοκατόρθωτα κομμάτια – και έπειτα αν νιώθεις την ανάγκη να ξεκουραστείς, ξεκουράσου.

 

Σε τέτοιες ώρες, τείνουμε να ερμηνεύουμε τα πάντα μέσα από ένα αρνητικό φίλτρο. Είναι καλό λοιπόν, να μη δώσεις υπερβολική εμπιστοσύνη σε αυτό το φίλτρο που τώρα έχεις: Τώρα τα βλέπεις όλα μαύρα, είναι αναμενόμενο, όταν όμως αλλάξει η διάθεσή σου θα αλλάξει και ο τρόπος που σκέφτεσαι. Γι' αυτό άφηνε τις σκέψεις σου να φεύγουν, μη βασιστείς πάνω τους, μην πάρεις τώρα σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή σου ενώ είσαι υπό την επήρεια της κατάθλιψης.

 

Επίσης, είναι ωφέλιμο σε τέτοιες ώρες αν προσπαθούμε να κάνουμε λίγη γυμναστική, αν προσπαθούμε να τρώμε καλά, με φρούτα και λαχανικά στο διαιτολόγιο μας, αν προσπαθούμε όσο μπορούμε να τηρούμε μια στοιχειώδη καθημερινή ρουτίνα. Όλα αυτά βοηθούν ώστε σιγά – σιγά να επανακτήσουμε τον έλεγχο του εαυτού μας και της καθημερινότητάς μας.

 

Αν πιστεύεις ότι βρίσκεσαι σε κατάθλιψη και θα ήθελες να συζητήσεις με κάποιον την κατάσταση και τα συναισθήματά σου, σε ενθαρρύνουμε να μας στείλεις ηλεκτρονικό μήνυμα, ώστε – αν θέλεις – να περπατήσουμε μαζί σου αυτές τις δύσκολες μέρες που τώρα περνάς. Άλλος τρόπος να επικοινωνήσουμε είναι μέσω της Νυκτερινής Γραμμής Τηλεφωνικής Συμπαράστασης Νέων, την οποία λειτουργούμε κάθε νύχτα από τις 20:00 μέχρι τις 2:00, στο 28210 45046. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Νυκτερινή Γραμμή, πάτησε εδώ.

 

 

ΝΕΟ: Η ιστοσελίδα www.help-net.gr λειτουργεί τώρα και Αίθουσες Συζήτησης όπου μπορείτε να συζητήσετε το θέμα της Κατάθλιψης, αλλά και οποιοδήποτε άλλο θέμα εσείς θέλετε, με τους υπόλοιπους επισκέπτες της ιστοσελίδας. Aν ενδιαφέρεστε να μπείτε και εσείς στην παρέα μας, ακολουθήστε τη σύνδεση www.help-net.gr/forum , γίνετε μέλος (δωρεάν βέβαια, αυτό εννοείται), και κουβεντιάζετε ...  

 

 

 

   Βοήθησέ μας να βελτιωθούμε

 

  α. Πόσο χρήσιμο βρήκες αυτό το κείμενο;

 

      Καθόλου χρήσιμο    Λίγο χρήσιμο    Αρκετά χρήσιμο    Πολύ χρήσιμο

 

  β. Υπάρχει ο,τιδήποτε που θα ήθελες να προσθέσουμε σχετικά με αυτό το θέμα;